Een groeiend aantal bedrijven actief in de logistieke sector kiezen ervoor om hun voertuigen te elektrificeren. Deels gedreven door de Zero Emissie Stadslogistiek zones (ZES) waarbij in 30-40 gemeenten zero-emissie zones voor stadslogistiek worden ingevoerd, deels gedreven door de overheidsambitie om in 2050 een volledige emissie loze logistieke mobiliteit aan te houden en deels door eigen duurzaamheidsambities.

Batenburg richt zich daarbij het adviseren, ontwerpen, realiseren, beheren en langdurig onderhouden van de laadinfrastructuren voor het vrachtwagenvervoer van de logistieke dienstverlener. Met de oplossingen die wij bieden maken wij de volgende stap in elektrisch vervoer voor onze opdrachtgevers mogelijk.

Meer informatie?

Advies en ontwerp vrachtwagen laadinfrastructuur

Advies en ontwerp vrachtwagen laadinfrastructuur

Om tot een optimale laadinfrastructuur voor de wensen van nu en in de toekomst te komen is het belangrijk om veel aandacht te besteden aan de voorbereiding. Een van de onderwerpen is de laadbehoefte welke direct invloed heeft op hoeveel elektriciteit er op de locatie geladen zal gaan worden. Om de laadbehoefte te kunnen bepalen zijn gegevens zoals de type voertuigen die ingezet gaan worden, de ritafstanden, de vracht en de omgevingstemperatuur benodigd.

Daarnaast is het belangrijk om de mogelijkheden van de elektrische aansluiting te verkennen zoals de aansluitcapaciteit, het gecontracteerde vermogen, het piek vermogen en het huidige verbruik. Indien de laatste niet inzichtelijk is kan Batenburg een onderzoek uitvoeren om dit inzichtelijk te maken.

Op basis van de bovenstaande gegevens kan Batenburg een advies geven over het type lader, de manier van laden ( snel tussendoor bijladen of langzaam snachts bijladen ) en in overleg een advies geven over de meeste efficiënte locatie.

Dit is de basis voor de eerste fase van het ontwerpproces. Batenburg kan in opdracht of gezamenlijk met ( de klant of U ) het volledige ontwerp van de laadinfrastructuur uitwerken voor een bestaande locatie maar ook een “greenfield” locatie.

Realisatie laadinfrastructuur

Service, beheer en onderhoud

Het is voor elke situatie erg belangrijk om de hoogst mogelijke beschikbaarheid van de laadinfrastructuur en energievoorzieningen te waarborgen. Om deze beschikbaarheid te waarborgen adviseren wij een Service Level Agreement ( SLA ) af te sluiten. De SLA biedt alle diensten die nodig zijn om een hoogst mogelijk beschikbaarheid van de laders te ondersteunen.

De doelen van de SLA:

  • Het bereiken van de hoogst mogelijk beschikbaarheid van individuele laders en de complete laadinfrastructuur.
  • Het optimaliseren van de levensduur van de laders en energievoorzieningen.
  • Het voorzien van een duidelijke verwijzing naar service verantwoordelijkheden.
  • Het voorzien van een meetbare beschrijving van de dienstverlening aan de klant.

Batenburg heeft hiervoor een landelijk dekkende service, beheer en onderhoudsorganisatie opgezet die volledige gespecialiseerde zijn in het bieden van snelle en professionele ondersteuning op het gebied van laadinfra en energievoorzieningen.

Onze projecten

Sustainable Cities
Engineering en installatie voor laadinfrastrcutuur Milence Truckparking Venlo

Batenburg heeft de engineering en installatie mogen uitvoeren voor de eerste laadhub voor vrachtwagens van Milence in Venlo. Dit laadplein met 400 kW laders is onder andere onderdeel van Living Lab Heavy Duty Laadpleinen van Rijkswaterstaat.

Clean Energy
Batenburg draagt bij aan onderzoek Rijkswaterstaat naar laadpleinen voor elektrische vrachtwagens

Op 23 oktober 2023 heeft staatssecretaris Vivianne Heijnen officieel het kennisprogramma Living Lab heavy Duty Laadpleinen gestart bij Truckparking Rotterdam. Het ontwerp en uitvoering van de laadinfrastructuur voor dit laadplein wordt uitgevoerd door Batenburg Techniek.

Clean Energy
Twee snellaadlocaties geopend voor vrachtwagens in Limburg
Gisteren zijn twee nieuwe snellaadlocaties geopend voor vrachtwagens in Limburg: in Heerlen en Wanssum. Dat is bijzonder, omdat er tot nu toe nog maar één openbare snellaadpaal voor vrachtwagens was in Limburg. Batenburg Installatietechniek heeft in opdracht van FIER Automative de laadpalen geplaatst, geïnstalleerd en in bedrijf gesteld.