Gebouw vol techniek voor Service Factory Porsche

Sustainable Cities

Foto's via Henk & Fred
Porsche Centrum Twente opende twee jaar geleden de deuren in Deventer. Inmiddels wordt er op diezelfde locatie alweer gewerkt aan een nieuw project: de Service Factory, een noviteit in de wereld van Porsche. En Batenburg Installatietechniek mag dit gebouw vol techniek hangen.

Een noviteit in de wereld van Porsche

De mond van Henk valt open wanneer hij vanuit de bus al die prachtige Porsches ziet staan. Hij droomt al van een proefrit. Toch stopt Daan niet bij Porsche Centrum Twente in Deventer. Terwijl de oh’s en ah’s van Henk niet van de lucht zijn, rijdt ze het gebouw straal voorbij. De bestemming ligt vandaag namelijk een deur verder, een pand in aanbouw oftewel de Service Factory, een idee van eigenaar Michel Arfman.

Projectleider Frank Oostewechel van Batenburg Installatietechniek heeft de koffie al klaar in de bouwkeet op het terrein. Sinds september werkt hij hier samen met ongeveer zes collega’s aan een klus die medio april geklaard moet zijn. Batenburg focust zich op automatisering en elektrificatie. Batenburg Installatietechniek is onderdeel van Batenburg en werkt met ongeveer 350 mensen onder andere aan duurzame utiliteitsprojecten zoals hier in Deventer.

Daan valt met de deur in huis. “Wat is een Service Factory precies?”

Stalling in de winter

“Porsche Centrum Twente is twee jaar geleden opgeleverd”, zo begint Frank te vertellen. “Dat is een grote showroom met werkplaats, waar wij overigens niet aan mee hebben gewerkt. Dit keer zijn we er wel bij betrokken. De Service Factory is ontstaan vanuit de behoefte van klanten om hun auto te stallen. Bijvoorbeeld in de winter. Er zitten twee grote werkplaatsen bij om de auto’s te onderhouden. Een deel van de werkplaats wordt verhuurd. Verder krijgt het pand een aantal kantoren.”

Daan is benieuwd naar de technische installaties die er zitten. Frank: “De stalling wordt volledig geklimatiseerd door middel van een lucht-water warmtepomp. De werkplaats is voorzien van vloerverwarming en heeft een eigen luchtbehandelingskast met een eigen kruisstroomwisselaar, waarmee we kunnen koelen en verwarmen. De kantoren beschikken over een aparte klimaatinstallatie met een VRF warmtepomp. Voor die scheiding is bewust gekozen. Met de VRF warmtepomp kun je sneller verwarmen en koelen dan de installatie in de werkplaats en stalling. Het kantoorgedeelte heeft ook een eigen luchtbehandelingskast met warmteterugwinning gekregen. Deze zorgt voor voldoende verse lucht. Verder heeft het gebouw een gebouwbeheersysteem gekregen, dat we op afstand kunnen benaderen.”

Uitdagingen

Daan vraagt naar de uitdagingen waar Batenburg tegenaan liep? Frank: “Je hebt hier te maken met een werkplaats en kantoren. De vieze lucht uit de werkplaats wilden we scheiden van de lucht van de kantoren. Dat is de reden dat we voor twee klimaatsystemen hebben gekozen, die apart van elkaar draaien. Het ontwerp, het advies en de uitvoering hebben we zelf gedaan en via Revit-software in 3D ontworpen of gemoduleerd zoals wij het noemen. De complexiteit zijn het grote aantal installaties in een relatief klein gebouw. Dat zorgt voor veel uitdagingen in het ontwerp. Dat is ook de reden dat we alles in 3D hebben getekend. Dan kun je aan de voorkant veel problemen voorkomen. We doen ook niks meer in 2D. We konden de opdrachtgever op deze manier precies laten zien wat er ging gebeuren. Dankzij 3D krijgt de klant een beleving bij wat er wordt gebouwd. Er waren tijdens de bouw geen verrassingen meer, waardoor het proces soepel verliep en we faalkosten bespaarden. Omdat alles past en klopt.”

Koppeling

Henk vraagt of er een koppeling is gemaakt met het bestaande Porsche Centrum Twente.

Frank: “Jazeker! We hebben het gebouwsysteem en het volledig geautomatiseerde energiemanagementsysteem aan elkaar gekoppeld. Op het nieuwe dak liggen 464 zonnepanelen die voor een opbrengst van 180 MWh zorgen. Een deel van de opbrengst wordt gebruikt door Porsche Centrum Twente. Omdat we niet mogen terugleveren aan het net vanwege de netcongestie is het systeem zo ingesteld dat wanneer we teveel stroom opwekken, het vanzelf wordt afgevlakt. Zodat we niks terugleveren aan het net en daarvoor dus geen boete krijgen. Andere koppelingen tussen de twee gebouwen zijn het beveiligingssysteem en het gebouwbeheersysteem, dat integraal samenwerkt. Verder is het pand voorzien van een  bliksemafleiderinstallatie die de verzekering verplicht stelde.”

Tips en tricks

Henk is benieuwd waar installateurs in een dergelijk project rekening mee moeten houden. “Je moet vooraf goed luisteren naar de klant. Waar heeft hij echt behoefte aan? Daar moet je vervolgens de techniek op afstemmen. We hebben overlegd, geleerd van eerdere bouwprojecten en alles vertaald naar een optimaal ontwerp. We praten ook met mensen op de werkvloer. Waar hebben zij behoefte aan op het gebied van verlichting of elektra. Het gebouw is daardoor op veel plekken voorzien van Dali-aansluitingen voor de verlichting. Dat deze automatisch meeschakelt met de aanwezigheid van mensen. Het klopt gewoon!”

Aparte meters voor verhuur

Bij de bouw van de Porsche Service Factory is aan veel technische details gedacht. Ook aan eventuele verhuur van de werkplaats. Projectleider Frank Oostewechel van Batenburg Installatietechniek: “Het komt niet vaak voor bij een nieuwbouwproject, maar op het gebied van energiebeheer hebben we meerdere energiemeters geplaatst. Zodat je delen van het pand kunt verhuren en daarbij toch de energie voor dat deel apart kunt aflezen. Hetzelfde geldt voor het gebruik van de verlichting. Die voorwaarden zijn dus nu al gecreëerd, zodat je later geen kunstgrepen hoeft uit te halen. Wel zo prettig.”  

Op de terugweg

Op de terugweg hebben Henk en Fred veel te bespreken. HENK: “Wat handig om alles in 3D te tekenen voordat je begint. Zo kun je eventuele foutjes er vroegtijdig uithalen.” DAAN: “Ik ben ook wel onder de indruk van de keuze voor verschillende warmtepompen. Daardoor schakel je werkplaats en kantoor apart van elkaar. In de werkplaats hoeft het niet zo snel warm te worden, maar in de kantoren natuurlijk wel. Dat los je zo eenvoudig op.”

HENK: “Zou niks voor mij zijn. Ik wil het thuis in mijn eigen schuur net zo snel warm hebben als in de woonkamer.” DAAN: “Ja je bent een koukleum.”

Kijk hier om meer in de Henk & Fred te lezen van april: April 2024 - Henk & Fred (henkenfred.nl)

Meer informatie?

Zie ook

Succesvolle realisatie van laadplein bij Van der Sluis Transport

Bij Van der Sluis Transport hebben wij een laadplein voor elektrische vrachtwagens geïnstalleerd in opdracht van Den Hartog Charging. Dit project is een flinke stap in de elektrificatie van transport en biedt zowel het bedrijf als de regio duurzame oplaadmogelijkheden.

Clean Energy
Solarroof op Parkeergarage Chromiumweg

Onlangs was de officiële oplevering van de nieuwe parkeergarage aan de Chromiumweg in Amersfoort. Batenburg is trots om te kunnen zeggen dat wij deze parkeergarage hebben mogen voorzien van een innovatief Solarroof.

Sustainable Cities
Gebouw vol techniek voor Service Factory Porsche

Porsche Centrum Twente opende twee jaar geleden de deuren in Deventer. Inmiddels wordt er op diezelfde locatie alweer gewerkt aan een nieuw project: de Service Factory, een noviteit in de wereld van Porsche. En Batenburg Installatietechniek mag dit gebouw vol techniek hangen.