Laadplein voor elektrische Albert Heijn trucks
Meer informatie?
Jasper Willems
Accountmanager
Batenburg installatietechniek heeft in samenwerking met ABB snelladers geplaatst en geïnstalleerd voor het regionale distributiecentrum van Albert Heijn in Delfgauw. 7 oktober 2020 is het laadplein in gebruik genomen door de eerste volledig elektrische truck van Mercedes-Benz in Nederland. Deze eActros wordt sinds eind juli door vaste vervoerder Simon Loos ingezet voor de bevoorrading van Albert Heijn supermarkten.
Het realiseren van snellaadinfrastructuur voor elektrische trucks is door de hoge vermogensvraag een uitdagende discipline met meerdere complexe invalshoeken. Daarom hebben projectmanagers, engineers en specialisten van ABB, Albert Heijn, Daimler, Simon Loos, aannemer Van Ooijen Gouda BV en wij van Batenburg Installatietechniek gezamenlijk het laadplein tot in detail uitgedacht en gedurende de uitvoering continu met elkaar geschakeld.
Ook de netbeheerder is ingeschakeld nadat bleek dat de aansluiting op het terrein uitgebreid moest worden met een extra transformatorstation. Deze is geleverd en geplaatst door ons zusterbedrijf Batenburg Energietechniek. De projectplanning, intermediaire rol en begeleiding van de uitvoering op zich heeft Batenburg voor zijn rol genomen.
Elektrische trucks Albert Heijn
Een jaar lang test Simon Loos de eActros die Mercedes-Benz Trucks Nederland ter beschikking stelt. De truck wordt ingezet voor de intensieve supermarktdistributie van Albert Heijn, die op haar beurt verantwoordelijk is voor de rittenplanning en de benodigde oplaadvoorziening. Voor dit laatste werd de keuze gemaakt om te investeren in een tweede innovatief. De elektrische eActros heeft de afgelopen weken intensieve diensten gedraaid, waarbij de actieradius van circa 200 km al goed benut werd door dagelijks meerdere ritten te maken naar o.a. Rotterdam, Den Haag en Delft. Met de snelladers kan Albert Heijn langere ritten plannen; omdat de batterij van de truck bij terugkomst op het DC nu in korte tijd opgeladen kan worden, is er niet veel wachttijd meer tussen de ritten. Hiermee wordt een belangrijk doel gerealiseerd in een zo effectief mogelijke planning van de elektrische trucks.
Alle partijen zijn zeer tevreden over de samenwerking en trots op het uiteindelijke resultaat, waarmee weer een belangrijke stap is gezet richting emissievrij transport.